Sunday, February 22, 2009

Learn From Rais

2 comments:

  1. Assalamualaikum w.b.t
    Bercakap tentang suasana politik di Malaysia adalah satu situasi yang kurang menyenangkan dan agak tidak selesa. Namun begitu, Alhamdilillah dalam ketidakselsesaan ini Kerajaan Perseketuan di bawah pimpinan Orang Tua Nenda Bt,DYMM Sultan Pahang iaitu YAB Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi masih mampu menjalankan projek-projek dan rencana untuk pembangunan ekonomi rakyat melalu Wilayah-wilayah ekonomi sekiatr Utara,Timur,Selatan,Sabah dan Sarawak. Selain itu, kerajaan tika ini dilihat lebih teguh dalam pengurusan ekonomi menjelang suasana kegwatan atay kemelesetan ekonomi dunia yang pada awalnya "mimpi hitam" ini adalah ciptaan negara kausa besar sendiri namun akhirnya menjadi satu perayaan dalam setiap dekad itu.
    Dalam pada ketika itu,ketika kerajaan BN di peringkat persekutuan dengan perencanaannya begitu juga dengan kerajaan negeri pembangkang, timbul pula episod retorik politik yang tidak pernah diam dan sepi sejak pilihanraya umum ke-12 berakhir. Pembangkang pada ketika itu dilihat bersifat lebih untuk menjadi popularis dan ingin memikat rakyat dalam usaha menumbangkan kerajaan BN pada PRU ke-13.Keadaan ini adalah suasana yang kurang sihat dalam mentadbir negara dan negeri dengan baik.PR yang dilihat terdiri dari parti komponen yang kurang "bahagia" sering memberi kenyataan atau pendirian bercanggahan sehingga adakalanya terpaksa mengorbankan prinsip asal perjuangan parti. Ini semua adalah kerana KUASA,WANG dan kerakusan yang pelbagai.
    Dalam ketika itu, ada sebahagian rakyat masih kurang bijak dalam memilih kerajaan yang baik dan kukuh dalam pemerintahan untuk kesenangan rakyat tanpa mengorbankan beberapa hak keistimewaan dan perkara-perkara khas termaktub dalam perlembagaan. Kerakusan yang terlalu untuk menggapai transformasi adalah satu budaya yang kurang sihat jika ingin memastikan negara lebih kukuh dan stabil.
    Dewasa ini, isu moral sentias adibangkitkan sehingga adakalanya keadaan dilihat seperti meludah ke langit jatuh ke muka sendiri. Dengan isu moral dan integriti seperti SPRM(atau lama BPR), PDRM, SPR dan lompat parti dilihat satu isu yang tidak perlu dijadikan medan tuding jari ke sana sini kerana apabila selesai pilihanraya keseluruhan parti-parti perlu semeja duduk berbincang.
    Memandangkan kesuntukan masa cukuplah setakat ini. Insya-ALLAH akan bersambung lagi kemudian.

    Terima kasih.
    Assalamualaikum w.b.t.

    ReplyDelete
  2. Huih,gile panjang comment YM Tg Arif Shah...aku igt ada blog dlm blog td,wakaka...
    Berbalik kpd tajuk td,apa yg Incik Rais ckp tuh kalu betul2 diamalkan oleh wakil rakyat pasti rakyat Malaysia ni terbela kehidupan mereka...masalahnya,nak cari YB yg bersikap demikian ibarat mencari semut di sarang tebuan,susah nk jumpa...tanpa menyebelahi mana-mana pihak,amat jarang sekali kita jumpa @ dengar YB yg bersikap demikian samada di pihak pemerintah mahupun pembangkang,betul x?
    Persoalannya, benarkah beliau sendiri benar2 amalkan?Dapatkah kita lihat seorang YB yg benar2 mengamalkan prinsip tersebut dlm suasana politik Malaysia yg terumbang-ambing ni?haaaa,bukan utk dijawab,cukup sekadar renungan saja...
    Aku mmg Hensem!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.