Sunday, September 14, 2008

Puitis Seorang Islamis- part 1



Islamkah aku?

Bila nafsuku sering menipu,

Menundukkan iman hingga tak mampu,

Memekikkan hak yang batil ditidak.

Islamkah aku?

Bila solatku lompong dan haru,

Tak tepat masa, tak tetap waktu,

hingga lupa sebab hidupku.

Islamkah aku?

Bila puasa sekadar berlapar,

Tak tahan nafsu dengan bersabar,

Hasil pahalaku hanyalah hambar.

Islamkah aku?

Saudaraku susah aku tak bantu,

Pengemis di tepi ku sekadar lalu,

Tanpa ku hirau sedekah jariahku.

Islamkah aku?

Hukum tuhan tak pernah ku endah,

Sunnah Nabi hanya ku ludah,

Selalu kutinggal Quran dan sejadah.

Islamkah aku?

Mahkota kuhidang untuk neraka,

Tubuh gebu tatapan bersama,

Lurah dan gunung orang teroka.

Islamkah aku?

Bila yang haram ku tetap jamu,

Tak pernah kesah, tak pernah jemu,

sanggup ku kongsi dengan tetamu.

Islamkah aku?

Umpat keji ibarat lagu,

menjadi siulan saban waktu,

Sanggup kujamah daging saudaraku.

Islamkah aku?

Ilmu dunia kugilakan selalu,

Ilmu akhirat kutinggal berbatu,

Tanpa kusedar ceteknya imanku.



1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.