Friday, September 12, 2008

Aku yang terfikir….

Setiap kali pergi ke pasar malam dan bazaar Ramadhan, tak kiralah di seksyen berapa, pasti mataku akan terpaku pada kewujudan peminta-peminta sedekah.

Ada golongan yang sudah tua uzur, ada kanak-kanak kecil yang meminta-meminta dan juga sesetengahnya golongan OKU yang tak berupaya.Lantas aku terfikir, mereka ini sememangnya meminta sedekah untuk survival diri sendiri ataupun manjadi mangsa sindiket?? Tapi aku tak punya jawapan.

Ketika ahli-ahli politik di Malaysia begitu bersemangat mencanang bahawa merekalah pejuang sebenar bangsa, sanggup berkorban apa saja demi rakyat jelata lantaran merekalah pemimpin prihatin pada semua.

Jadi, kalau benarlah prihatinnya mereka semua ini, mengapa masih wujud golongan-golongan yang meraih simpati di jalanan? Mengapa tiada pembelaan terhadap mereka yang benar-benar memerlukan? Ke mana perginya pemimpin-pemimpin yang berceramah dari pagi sampai ke malam?

Inilah dia politik, sarat dengan retorik, yang akhirnya mewujudkan polemik. Mangsanya siapa?? Siapa lagi kalau bukan kita semua..

2 comments:

  1. ramai yg mintak sedekah kat bazaar tu yg sindiket punya....jgn dok buwi duit..time bulan posa ni bnyk org bersedekah kat masjid..nk buka posa free leh g masjid je..xyah mintak sedekah..lgpn kalo btol dorg ssh dorg dpt zakat..nate apo...

    ReplyDelete
  2. awak ni...nape emosi sgt nih??
    sy pun slalu gak terfikir mcm tuh...
    xpe..
    sama2 kita membantu menangani masalah ni wak...


    salam perkenalan.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.