Tuesday, September 16, 2008

Kerana RM 16…



Salah seorang wanita yang selamat terbaring di tengah-tengah mayat fakir miskin dan mereka yang cedera dalam kejadian berasak-asak merebut wang zakat bernilai 40,000 rupiah (RM16) di Pasuruan, Jawa Timur. Dalam kejadian itu, sebanyak 23 orang terbunuh dan ramai yang lain cedera dalam rempuhan apabila kira-kira 5,000 fakir miskin berebut-rebut untuk menerima bantuan zakat daripada seorang peniaga di Pasuruan, semalam.



Muka hadapan Utusan Malaysia hari ini, 16 September 2008 menyiarkan berita tentang kejadian 23 orang fakir miskin yang mati lantaran berebutkan wang zakat RM 16.



Kejadian berlaku apabila seramai 5000 orang penduduk berasak-asak untuk mendapatkan

wang zakat daripada seorang ahli perniagaan di Purworejo, Pasuruan, Jawa Timur, 800 kilometer ke timur Jakarta.



Mereka semua sanggup berebut sesama sendiri, tak kira perempuan atau lelaki, untuk mendapat sesuap rezeki.Berita ini sungguh menyedihkan, keperitan hidup insan seberang, yang tak cukup minum tak cukup makan, bergadai nyawa bukan kepalang .



Apabila mengenangkan peristiwa ini, kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana berada di bumi Malaysia. Makanan melimpah ruah, kehidupan rakyat yang tidaklah susah, walaupun sekali-sekala kesusahan menjengah.



Ini tidak, dengan kehidupan semewah ini, kita masih saling mendengki, bargaduh kerana berlainan parti, berpecah kerana berbeza ideologi. Insaflah semua, selagi rezeki tuhan kurnia, jangan dikufur nikmat yang ada, jangan dikorban perpaduan dibina.



Dalam kita berjalan ke hadapan, jangan tidak menoleh ke belakang, sesama kita bersengketa jangan, bukan sekadar menjadi petualang.



Janganlah sebab kau sokong dacing, maka kita tak boleh nak kamcing. Kau pula bendera bulan, buat apa aku nak hiraukan. Inilah dia ragam rakyat Malaysia, politik lebih dari segala.

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    macal jer awak nie..kite sekelas kan?nice blog,just like u..
    (",)

    ReplyDelete
  2. kerana RM16....
    kita sekali pergi bazar Ramadhan je lebih drpd RM 16 kita boleh beli, bazirkan duit turutkan nafsu..
    fikirkan,jgn boros2 berbelanja...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.